Tuesday 1 October 2019

Bestrijd andersgelovigen niet, omarm ze! - Column in Naast


“Geloofsvervolging neemt toe in India. Het wordt moeilijker om te belijden dat je gelooft in één God.” Ahmed kijkt me ernstig aan. Hij is de beheerder van de Cheraman Juma Moskee in Kodungallur (Zuid-India), de oudste moskee van India. “Maar in deze streek leven we al eeuwen vreedzaam samen als moslims, joden, hindoes en christenen en we bidden dat dit zo blijft.” Hij wijst naar de kerstversiering die nog in de bomen rond de moskee hangt. “We hebben samen de geboorte van Jezus gevierd. En elke dag komen hindoes en christenen bidden in de moskee.”

Deze column werd eerder gepubliceerd in Naast (DVN), april 2019.


In de dagen erna rijd ik op mijn motor verder noordwaarts langs de kust van Zuid-India, over zanderige weggetjes en langs talloze kerken, tempels en moskeeën. In de buurt van Guruvayur ontmoet ik Prakash, voorganger van een evangelisch-protestantse kerk. In de schaduw van een machtige acaciaboom drinken we chai. Ook hij wijst naar de kerstversiering, die nog overal hangt. “Met het hele dorp hangen we de lichtjes op,” vertelt hij, “en mijn moslimburen vieren met ons de kerstmaaltijd. Als het Suikerfeest aanbreekt, dan nodigen zij ons uit. En als de hindoes Diwala vieren, dan vieren we mét het hele dorp de overwinning van het licht over de duisternis, van het goede over het kwade.”

“Natuurlijk geloof ik dat Jezus de weg, de waarheid en het leven is,” zegt Prakash. “En nu het geweld van radicale hindoes toeneemt, zou ik fel van leer kunnen trekken tegen het hindoeïsme. Maar liever zegen ik het goede in de ander, om zo de geur van Christus te verspreiden. Weet je, in het hindoeïsme is een verhaal over Rama die tegen de demonenvorst Ravana vecht. Telkens als hij een van de tien koppen van Ravana afhakt, groeit die weer aan en wordt sterker. Rama moet leren dat hij het kwaad niet kan overwinnen met geweld. Ik moet dan onmiddellijk denken aan Jezus, die ons leert dat we het kwaad moeten overwinnen door het goede te doen: Heb je vijanden lief en bid voor wie jullie vervolgen.”
“Wat Nederlandse christenen kunnen leren van christenen in India? Bestrijdt je andersgelovige buren niet maar omarm ze, hou van ze en vier elkaars feesten. Zegen het goede in elkaar en laat Jezus zien door de liefde die je betoont.”






No comments:

Post a Comment