Elke plaatselijke kerk is bedoeld als een voorpost van Gods Koninkrijk.
Hier mag concreet iets zichtbaar worden – in een gemeenschap waar Woord en
sacrament bediend worden en de Geest tot leven wekt. Een gemeenschap van
vergeven mensen die ook elkaar vergeven, van genezing en bevrijding. Een
gemeenschap die opkomt voor gerechtigheid en vrede.
Laatste deel in een serie van 5 blogs over New Wine en het Koninkrijk van God: wat geloven wij over Jezus, Koninkrijk & Kerk?
[Deze blogs zijn overgenomen uit het eenmalige New Wine-magazine Proef!, die je kunt bestellen via new-wine.nl.]
In het
Nieuwe Testament wordt de christelijke gemeente de “eersteling” genoemd van de
nieuwe oogst. Ofwel: het daadwerkelijke begin van Gods nieuwe schepping
(Jakobus 1: 18; Openbaring 14: 4). Dit is waar Gods Geest is uitgestort, dit is
waar Gods toekomst is begonnen. Dit is het volk van zijn nieuwe verbond.
In die
concrete geloofsgemeenschap mag het evangelie daadwerkelijk “goed nieuws”
worden voor gebroken mensen – hier mogen we proeven Gods Koninkrijk. Dan gaat
het heel concreet om de zichtbare christelijke gemeenschap: de lokale kerk.
Theoloog Benno van den Toren schrijft:
“Deze gemeenschap is met al haar
beperkingen geroepen om een stad op een berg en een licht in de donkere wereld
te zijn. Deze zichtbare gemeenschap is ook een ‘eersteling’ van de eindtijd,
het begin van de oogst (…) Als de gemeente het begin van de oogst is, dan zal
er in de eerste plaats in de gemeente – meer dan in de wereld – iets zichtbaar mogen
worden van het Koninkrijk” (Geestkracht
66, 2010, 13 – 21).
Hoe wordt
dit dan concreet zichtbaar? Petrus schrijft: “U bent een uitverkoren geslacht,
een koninkrijk van priesters, een heilige natie, een volk dat God zich
verworven heeft om de grote daden te verkondigen van hem die u uit de
duisternis heeft geroepen naar zijn wonderbaarlijke licht” (1 Petrus 2: 9). En
de Heidelbergse Catechismus zegt vrijmoedig dat de christelijke gemeente deelt
in de zalving van Jezus Christus als Koning, Priester en Profeet (zondag 12). Wat
betekent dit voor de lokale kerk?
1. Het leven met de Koning vieren
In de
gemeente ontdekken we samen het goede leven waarvoor we geschapen zijn: het
échte leven dat gekomen is door Jezus, en dat werkelijkheid wordt door Gods
Geest. Dat is allereerst een leven in aanbidding, waarin we van God mogen genieten
en ons diepste geluk in Hem vinden.
We mogen het
leven met God vieren en genieten van zijn goede scheppingsgaven – genieten van
schoonheid en creativiteit, van de adembenemende natuur die Gods grootheid
weerspiegelt, van liefde en vriendschappen. Het is een koninklijk leven in
aanbidding. En dat houden we niet voor onszelf, maar we nodigen iedereen uit
die God nog niet kent als Verlosser en Koning: “Kom, en proef de goedheid van de HEER!” (Psalm 34: 9).
2. Een
koninkrijk van priesters
We zijn ook een priesterlijke
geloofsgemeenschap – een gemeenschap die de genade in Christus bedient aan
gebroken mensen. God heeft ons “de bediening der verzoening” gegeven (2
Korintiërs 5: 19). We mogen elkaar de handen opleggen en zegenen. We mogen
genezing, bevrijding en herstel bedienen, in Jezus’ naam en in de kracht van de
Geest. Jezus zelf nodigt ons uit om te leven als een gemeenschap van vrije mensen
die vergeven zijn, en nu ook elkaar vergeven, zodat de gemeente een plaats van
heling zal zijn (Matteüs 18: 21 – 35; Efeziërs 4: 31 – 5: 2). De gemeente mag
steeds “oefenplaats van de Geest” zijn, waar we ons oefenen in Gods toekomst.
3. Profetisch
opstaan tegen het kwaad
Als gemeente van Christus verkondigen we het
Koninkrijk van God óók door profetisch op te staan tegen de machten van het
kwaad, en zelf “recht te doen, trouw te betrachten, en nederig de weg te gaan
van je God” (Micha 6: 8).
In Jezus’ naam komen we op voor wie zwak en
kwetsbaar is. We staan op tegen sociaal onrecht: economische uitbuiting,
politieke onderdrukking, discriminatie, seksisme. We staan op tegen ecologisch
onrecht – tegen elke vorm van verwoestende exploitatie van Gods schepping. We zijn
een gemeenschap waar mensen bevrijding mogen ontvangen van de machten van zonde
en kwaad – van zonde in hun eigen leven, die onvrij maakt, en van demonische
machten die hen beroven van het volle leven met God.
Leven vanuit de toekomst
Elke
gemeenschap van christenen is een verrassend begin van Gods nieuwe wereld. Wij
zijn geroepen om gemeenschappen te zijn die vooruitlopen op de feiten, levend
vanuit Gods toekomst.
Elke
plaatselijke kerk mag een teken van genade zijn in een genadeloze wereld. Een
gemeenschap die hoop biedt voor hopeloze gevallen. Waar genezing gevonden kan
worden voor wat onherstelbaar beschadigd lijkt. Die in haar woorden en hun
daden zegt: “Houd moed, het kwaad heeft niet het laatste woord, er komt een dag
dat God ermee afrekent en een nieuwe werkelijkheid aanbreekt! Die nieuwe wereld
komt met de dag dichterbij! Kom, en proef de goedheid van de Heer.”
“Elke gemeenschap van christenen, in wie de Geest is uitgestort, is een verrassend begin van Gods nieuwe wereld.”
Ronald Westerbeek, Feest van het Koninkrijk
Deze blogs zijn overgenomen uit het eenmalige New Wine-magazine Proef!, die je kunt bestellen via new-wine.nl. Dit magazine leent zich goed voor bespreking in je huiskring of met je kerkenraad.
Zie ook:
No comments:
Post a Comment