Thursday 1 August 2019

Luisterend bijbellezen - Column in Naast


Deze afbeelding is afkomstig uit: Jos Douma, Verlangen naar het
goede leven
. Met toestemming overgenomen in de ministrycursus.

Een Syrische evangelist en vriend van me krijgt regelmatig dromen waarin Jezus tot hem spreekt. Inmiddels weet ik dat we dit veel zien bij mensen uit het Midden-Oosten. Bijna iedere ex-moslim die we doopten in ICF Amersfoort, kwam tot geloof in Jezus Christus door zulke dromen en visioenen. Menig Nederlandse christen was stiekem een beetje jaloers. Weet je hoe mijn Syrische vriend daarop reageerde? Hij zei: “Jij wilt dat God tot jou spreekt? Prijs je gelukkig, want Hij gaf je de Bijbel!”
En zo is het. De allereerste manier waarop God tot ons spreekt, is door de Bijbel. Maar hoe lees je de Bijbel op zo’n manier, dat God daarin inderdaad tot je spreekt? Wat daarbij kan helpen, is een manier van bijbellezen vanuit de monastieke traditie: de lectio divina.

Deze colum werd eerder gepubliceerd in Naast (DVN), februari 2019.

Gewijde stilte

We zitten in een kloosterkapel tijdens een predikantenretraite van New Wine. Het is nog voor het ontbijt. Er hangt een gewijde stilte, in de verte luidt een klok. Ik bid om de Heilige Geest en lees dan hardop het Bijbelvers voor dat op onze liturgie staat. En dan nog een keer. Dan zijn we stil en herlezen die woorden intuïtief en met aandacht – wat spreekt tot ons, welke woorden springen eruit? Dit is wat kloosterlingen de lectio noemen.
Dan leest iemand anders opnieuw het hele vers hardop voor en opnieuw zijn we enkele minuten stil. Waarom valt mij nu net die ene zinsnede op? Wat doen die woorden met me? Zou God mij iets duidelijk willen maken met deze woorden – over Hemzelf, over mij, over mijn situatie? Dit is de meditatio.
Dan volgt de oratio, een tijd van gebed waarin we in de stilte van ons hart reageren op wat God tegen ons zegt of in ons werkt. Sommigen spreken in eenvoudige woorden hardop hun dank uit voor wat God op dit moment doet.
Daarna blijft het nog een tijdje weldadig stil in de kloosterkapel. Voorbij woorden, voorbij denken, eenvoudigweg rusten in Gods aanwezigheid – de contemplatio. De woorden van Psalm 27 wellen in me op: verblijven in het huis van de Heer, om de liefde van de Heer te aanschouwen, Hem te ontmoeten.
Dan schuifelen we in stilte de kapel uit, op weg naar het ontbijt. Heerlijk om zo de dag te beginnen, met aandacht en in een ontvankelijke houding. En met kostbare woorden in mijn hart: God heeft gesproken, Hij heeft mij ontmoet met genade.


Ronald Westerbeek (48) is oud-kerkplanter (GKv/CGK) en werkt als theoloog voor New Wine. Hij schreef o.m. de gemeentecursus Luisterend bidden: elkaar opbouwen, troosten en bemoedigen met woorden van God (2017).

No comments:

Post a Comment