Twee predikanten, Paul Visser (Amsterdam) en Kees van Ekris
(Zeist) zien veel kerkgangers ten prooi vallen aan innerlijke secularisatie. In het ND riepen ze op tot een grondige bezinning.
Het artikel
van Visser (ND 23 september) herken ik grotendeels: zijn we eerlijk en echt, mag geloof nog bevochten
en gelouterd geloof zijn? Bij het artikel van Van Ekris, over vermoeidheid en
verveling in de kerk (ND 24 september), overvalt me inderdaad een grote vermoeidheid. Maar vooral
ook: een triest gevoel.
Waar is de navolging van Jezus in zijn verhaal?
Vandaag in het Nederlands Dagblad een artikel dat ik schreef als reactie. Ook hier te lezen.
Natuurlijk is het waar wat Van Ekris schrijft: hele
volksstammen zitten vermoeid en verveeld in de kerk, en waar sommigen
gewoontegetrouw in de banken blijven schuiven (gewoonte geeft ook houvast),
trekken anderen de conclusie dat ze hun tijd beter kunnen besteden. “Church is
boring”, schreef migrantenvoorganger Moses Alagbe vorig jaar in een uiterst
lezenswaardig boekje onder dezelfde titel.
De levende Heer in ons
midden
Ik ben blij dat Van Ekris aandacht vraagt voor de
‘sleetsheid van het geestelijke leven’. En hij geeft een serieuze aanzet om die
crisis te analyseren. Maar triestheid overvalt me als ik lees wat zijn ‘oplossing’
is: we moeten beginnen met ‘reformatorische zelfkritiek’ en het ‘leerstuk’ van
de uitverkiezing herontdekken.
Ik begrijp - denk ik - best wat hij bedoelt, maar de
vraag dringt zich op: waar is Jezus in dit hele verhaal? En dan niet alleen de
Jezus uit een boek waaruit we lezen (en waar we dan diepzinnig op reflecteren),
maar de Jezus die de levende Heer in ons midden is (Jozua 3: 10; 1 Korintiërs
14: 25)? De Jezus die de werken van het Koninkrijk ‘begonnen is te doen’ toen
hij op aarde rondliep, en vervolgens die werken blééf doen door zijn
volgelingen heen (zie Lucas’ woorden aan het begin van Handelingen), tot op de
dag van vandaag.
Natuurlijk moeten we beter preken en onze liturgieën updaten, maar Van Ekris heeft gelijk: de
verveling zit veel dieper (ik groeide op in een tamelijk hippe SoW-gemeente met
muziekband & theater in de diensten, geloof me, dat helpt maar heel eventjes).
Maar ‘reformatorische zelfkritiek’ en
een leerstuk?
Hij citeert zelf de filosoof Awee Prins over verveling als ‘verlies
van een bezield verband, verlies van een besef van oorsprong en bestemming.’
Komt dat niet veel meer in de buurt?
Wij zijn volop betrokken in de komst van het Koninkrijk van God. In een verhaal dat een beslissende
wending nam toen Jezus zei ‘Vandaag hebben jullie deze schrifttekst in
vervulling horen gaan’ (Lucas 4: 21), en dat zich nog stééds aan het ontvouwen
is in de wereld totdat Jezus terugkomt.
Als we dat beseffen, hoe kunnen we dan nog verveeld zijn? Als
we gaan leven als navolgers van Jezus, en hij de levende Heer in ons midden is,
hoe kan kerk-zijn dan ooit saai of sleets zijn?
Lééf het leven
Práát er misschien wat minder over binnen de muren van de
kerk, en ga het leven waarvoor Jezus je uitnodigt daadwerkelijk léven. Hij
zendt ons uit en geeft ons daartoe de Geest (Johannes 20: 21 – 22). Verkondig
de komst van Gods Koninkrijk in de kracht van die Geest – breng aan armen het
goede nieuws, aan gevangenen hun vrijlating, geef aan onderdrukten hun vrijheid
terug, genees de zieken, werp demonen uit (Lucas 4: 18 – 19)!
Dat kan pittig
zijn, uitdagend, het kan je veel kosten, maar het zal nooit ‘saai’ zijn.
Dan zal
je vervolgens naar de christelijke samenkomsten komen met brandende vragen: 'Ik
heb nou iets meegemaakt, moet je horen!', 'Ik heb nou iets meegemaakt, leg me uit
wat God ons daarover leert!'
Dan worden samenkomsten plekken van getuigenissen
over de dingen die God de afgelopen week deed in de levens van mensen. En
plekken waar we concreet toegerust en bekrachtigd willen worden om de woorden
te spreken en de werken te doen. En waar we God prijzen om wie Hij is en danken
voor wat Hij die week deed.
Kerkmensen zijn vaak als rijschoolleerlingen die week in
week uit in een lokaaltje zitten, waar ze verteld wordt over een auto die ooit
rondreed, en hoe dat dan ging. Tijd om te gaan rijden, ook al kun je er nog
niks van - Jezus is je rij-instructeur, zó leer je het.
Ronald Westerbeek is
systematisch theoloog en stafwerker Theologie en toerusting van New Wine
Nederland.
Leef het leven dat spreekt mij aan. Mooie reactie op de twee artikelen. Ik schreef er ook een.https://chielvoerman.wordpress.com/2016/09/24/nog-zon-vaag-artikel/
ReplyDelete