In een
theologische handreiking aan predikanten en kerkenraden in de PKN, pleiten VU-hoogleraren
Kees van der Kooi en Gijsbert van den Brink voor de doop door onderdompeling. Dat
de onderdompeling is vervangen door besprenkeling, vinden
ze een “historische misser”. In kerkgebouwen zou daarom voortaan een doopbad
moeten worden ingebouwd. In ICF Amersfoort (GKv/CGK) dopen we inderdaad door
onderdompeling – zowel zuigelingen als nieuwe gelovigen. En in ons nieuwe
kerkgebouw hebben we een doopbad gebouwd.
De doop is een
heftig gebeuren, benadrukken Van der Kooi en Van den Brink: God redt “door de
dood heen” (p. 12), het “gaat er stevig aan toe” (p.18). Het waterdoop-ritueel
verwijst naar het watergraf, naar “deelname aan de geschiedenis van Jezus
Christus, naar kruis en opstanding”, ofwel: naar sterven en weer opgericht
worden. “Het klassieke doopgebed plaatst de dopeling in het drama van de
zondvloed en de redding van Noach en de zijnen, van ontsnapping uit het slavenhuis
Egypte en de doortocht door de Schelfzee. Al deze beelden spreken van een
redding – ternauwernood.”
Daarom werd de dopeling in de vroege kerk helemaal
ondergedompeld. De latere doop door besprenkeling
gaat historisch terug op de doop van ernstig zieken, van mensen die op hun
sterfbed de doop nog wilden ontvangen en niet meer in staat waren het doopbad
in te gaan. Maar de besprenkeling is goed beschouwd te schamel om uitdrukking
te geven aan de radicaliteit van de doop, vinden Van der Kooi en Van den Brink.
ICF Amersfoort
In ICF Amersfoort
hebben we er (in goed overleg met onze opdrachtgevende kerken) van meet af aan
voor gekozen om te dopen door onderdompeling – of het nu gaat om nieuwe
gelovigen of om kinderen van gelovige ouders. Op zich niets bijzonders: het
traditionele gereformeerde doopformulier spreekt immers in één adem van “de
doop door besprenkeling of onderdompeling”. Maar het ritueel van onderdompeling
geeft wat ons betreft inderdaad krachtiger uitdrukking aan de radicaliteit van
de doop. In onze bezinning hierop maakten we gebruik van een eerder adviesrapport binnen de PKN, over doop, doopgedachtenis en doopvernieuwing (2008), en grepen we terug
op een pleidooi van gereformeerd-vrijgemaakt theoloog Erik de Boer (TU Kampen en VU) voor zuigelingendoop
door onderdompeling. Hij schreef dit in De Reformatie (de tekst van het artikel is hier te vinden).
Overigens hebben
we de afgelopen vijf jaar slechts vier baby’s gedoopt en bijna dertig nieuwe
gelovigen – allemaal door onderdompeling. De geloofsdoop van deze nieuwe
gelovigen heeft ons des te meer doordrongen van de diepe betekenis en
radicaliteit van de doop, óók voor kinderen van gelovige ouders. Het is
geweldig om mee te maken hoe mensen tot geloof komen en dan gedoopt mogen
worden. Het heeft ons ook doen beseffen wat een immens voorrecht het is om
geboren te mogen worden in een christelijk gezin en te mogen opgroeien in het
midden van de christelijke gemeente, opgenomen in Gods genadeverbond.
Zie: www.icfamersfoort.nl
No comments:
Post a Comment