[afbeelding: De profeet Elia en Henoch, icoon, Historisch Museum Sanok, Polen]
We zijn geneigd om de vertrouwelijke omgang tussen deze
mensen en God als uitzonderlijk te zien – als unieke momenten in Gods
heilsgeschiedenis. Maar het is niet Gods bedoeling dat dit zo uitzonderlijk is,
meent de Amerikaanse filosoof Dallas Willard (1935–2013). Hij schrijft:
‘Afgezien van hun unieke rol in
de geschiedenis, zijn ze helemaal niet bedoeld om uitzonderlijk te zijn. Ze
zijn juist voorbeelden van het normale menselijke leven dat God voor ons
bedoeld heeft: Gods inwoning in zijn volk door persoonlijke aanwezigheid en
gemeenschap. Gezien de menselijke aard, leven we – leven we écht – alleen door
Gods regelmatige spreken in ons binnenste en “door elk woord dat uit de mond
van God komt”.’ [1]
Jezus herstelt dit leven in nauwe verbondenheid met God. Hij
maakt het mogelijk door de weg te heropenen – door verzoening te brengen tussen
mensen en God en de Geest in ons uit te storten. En Hij laat zien hoe zo’n
leven eruitziet.
Dat wordt zichtbaar in zijn voortdurende terugtrekken om te
bidden, zijn gerichtheid op de wil van de Vader, en zijn openheid voor de
leiding van de Geest. Jezus leeft in een constante luisterhouding: niet
zelfstandig en op eigen kracht, maar in voortdurende afstemming met God. “Ik
doe niets uit mijzelf,” zegt Hij (Johannes 5:19). In zijn leven zien we wat
vertrouwelijke omgang met God betekent: nabijheid, gehoorzaamheid en innerlijke
rust, juist in de drukte van het bestaan.
Een volwassen omgang
Sommige christenen lijken bij elke beslissing die ze nemen
een directe instructie van God te verwachten – ‘Moet ik hier rechtsaf of
linksaf?’ Dan kan de nadruk sterk komen te liggen op profetische beelden en
woorden als briefjes uit de hemel. Inderdaad, soms wil God zo direct leiding
geven, bijvoorbeeld in het charismatisch pastoraat. Maar uit het voorbeeld van
Jezus spreekt ook iets anders, namelijk een volwassen relatie waarin de
gesprekspartners met elkaar vertrouwd zijn.
Willard benadrukt dat God zo met ons wil omgaan en ons als
het ware wil ‘opvoeden’. We zijn geschapen om te leven in een volwassen
vertrouwelijkheid met God, niet om als een klein kind steeds instructies nodig
te hebben. ‘God leren verstaan betekent oefenen in het vertrouwelijke gesprek
met God en leren vertrouwen op zijn goedheid. Dat is heel iets anders dan God
gebruiken als een soort geldautomaat voor adviezen, of als een glazen bol.’
[2]
God neemt ons serieuzer dan dat, maakt Willard duidelijk.
God nodigt ons uit om te groeien in een nauwe verbondenheid, waarin we samen
met Hem leven als zijn dochters en zonen. Het gebeurt soms dat God op een
bijzondere manier aan ons verschijnt en spreekt, zegt Willard, maar we moeten
niet doen alsof dit op ultieme wijze getuigt van een hoogstaand geestelijk
leven. Sterker nog, meestal getuigt het van onvolwassenheid in het geloof.
Gods Geest schakelt ons niet uit maar in
God wil vooral tot ons spreken door de ‘zachte innerlijke
stem’, die ons niet overweldigt maar met ons in gesprek is. Gods Geest spreekt
in ons binnenste tot onze geest (denk aan Romeinen 8:16), door onze eigen
gedachten en gevoelens.
Willard citeert de episcopaalse theoloog Samuel Shoemaker:
‘Als de Geest zo in ons werkzaam
is, is het alsof er iets in onze eigen energie en vermogens komt en ze boven
zichzelf uittilt. We worden opgenomen in iets dat groter is dan wijzelf.’ [3]
Gods Geest schakelt ons niet uit door geheel buiten ons om
te spreken. Maar de Geest schakelt ons juist in: onze eigenheid en onze
menselijke vermogens worden volop betrokken en door de Geest geactiveerd. Want
zo heeft God ons bedoeld, benadrukt Willard:
‘Van alle mogelijke manieren om
in ons te werken is deze het meest geschikt, omdat het helemaal aansluit bij
Gods heilsplan om ons tot ons doel te brengen, namelijk dat we vrije,
zelfstandige schepselen zijn, met eigen vermogens, die als Gods medewerkers en
vrienden betrokken worden in zijn werk op aarde.’ [4]
Als dat onze vertrouwelijke omgang met God is, dan groeien
we cirkelgewijs steeds meer in een relatie waarin we niet alleen in gesprek
zijn, maar ook door dit gesprek gevormd worden. Onze omgang met God beweegt dan
van gesprek naar gemeenschap en van gemeenschap naar eenwording met God.
Eerder verschenen in: WegWijs, magazine van het Steunpunt Bijbelstudie (juli/augustus 2025).
Ontleend aan: Proeven en watertanden. Bewerking: Chris van Zwol.
[1] Dallas Willard, Hearing God. Developing a Conversational
Relationship with God (Downers Grove: IVP Books, 2012, herziene en
uitgebreide uitgave), 20. Wat
mij betreft is dit nog altijd een van de beste boeken over de vertrouwelijke
omgang met God en het leren verstaan van zijn stem. Een eerdere editie werd
vertaald in het Nederlands: God verstaan. Groeien in vertrouwelijke omgang
met God (Amersfoort: Inside Out Publishers, 2004).
[2] Willard, Hearing God, 10.
[3] Samuel Shoemaker, With the Holy Spirit and With
Fire (New York: Harper & Row, 1960), 27. Geciteerd in:
Willard, Hearing God, 126.
[4] Willard, Hearing God,
130.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.