Vanuit kerken en christelijke bewegingen wordt heel verschillend gereageerd
op de huidige coronacrisis. De één meent een ‘straf van God’ te herkennen. De
ander ziet een ‘demonische aanval’ en ‘verbreekt de macht van het virus in
Jezus’ naam’. En weer een ander denkt dat we deze pandemie maar gewoon moeten
uitzitten.
Wat leren we van het perspectief van de theologie van het
Koninkrijk?
Enkele handreikingen van Vineyard-theoloog Alexander Venter (in
maart nog hoofdspreker op de Winterconferentie van New Wine,
over gebedsministry en genezing).Alexander Venter tijdens de Winterconferentie 2020 |
Predikanten en voorgangers dragen een bijzondere
verantwoordelijkheid in deze tijden van corona: zij mogen richting wijzen aan
de christelijke gemeente, en breder, aan de samenleving als geheel. Hoe
duiden we de coronacrisis, en hoe gaan we ermee om?
Een kairos-moment
Theologie doet ertoe! Goede theologie leidt tot goede
houdingen en praktijken, verkeerde theologie leidt tot verkeerde houdingen en
praktijken. Onze onderliggende overtuigingen bepalen hoe we reageren. Hoe
reageren we op God vanuit geloofsvertrouwen, in plaats van te reageren op
de situatie vanuit onze angst en onzekerheid?
We leven in ongekende tijden : een microvirus houdt de hele
wereld in de greep. Niet eerder in de moderne geschiedenis maakten we zo’n
wereldwijde lockdown mee, met alle sociaal-economische en politieke
gevolgen van dien. De situatie is buitengewoon ernstig. Ons leven is ingrijpend
veranderd. Op dit moment zijn er wereldwijd ruim een miljoen (!) geregistreerde
besmettingen en meer dan 54.000 doden (zie: https://www.worldometers.info/coronavirus/).
Dit is een kairos moment: een moment van bedreiging
én kansen, van grote rampspoed én ongekende doorbraken van Gods Koninkrijk. Hoe
kunnen we hierop reageren vanuit het perspectief van Gods Koninkrijk, op zo’n
manier dat het levens aanraakt en vernieuwd?
Een profetisch perspectief op de pandemie
Jezus is koning! En Jezus’ doornenkroon schijnt zo helder
vanaf zijn troon van het kruis, dat het de duisternis verblindt. Hij nam de
duisternis van onze zonde en ziekte, ons lijden en de dood – de duisternis van
de hel – op zich, om het kwaad te overwinnen en de schepping te verlossen uit
de greep van het kwaad.
In zijn dood en opstanding is Jezus overwinnaar. Hij regeert
over alle kwade machten, over elke pandemie en elke ramp. Niet vanuit een
arrogant triomfalisme. Maar vanuit een nederig mededogen, omdat Hij leed - en
lijdt - met en voor allen die lijden. Zijn Koninkrijk is een
Koninkrijk van genade en bewogenheid, en het geeft licht en leven aan iedereen
die zich tot Hem wendt. Dat is het goede nieuws dat we willen uitleven en
verkondigen: Jezus is de Koning voor wie alle andere kronen (corona’s) moeten
buigen, Hij is de Koning die de hoop is voor de wereld. Hij is de Koning die
leven brengt in al zijn volheid (Johannes 10: 10).
Wat
is God in hemelsnaam aan het doen op dit moment?
God is onze wereld aan het schudden en alle aardse koninkrijken
brengt Hij aan het wankelen, zodat zichtbaar zal worden wat onwankelbaar is:
het Koninkrijk van God (Hebreeën 12: 26 – 28), dat in de wereld kwam door zijn
Lijdende Knecht, wiens striemen ons genezing brachten (Jesaja 53: 5). De
boodschap van de hele Bijbel is eenvoudig dit: God is Koning ... God zal
Koning worden. God regeert over de hele werkelijkheid, inclusief onze
levens. Tegelijk weten we dat er na de schepping iets grondig mis ging, toen de
mensheid rebelleerde tegen God. Maar God belooft dat Hij dit zal rechtzetten:
Hij zal zijn koningschap over de hele schepping herstellen door af te rekenen
met de zonde en het kwaad.
Hoe
dan kijken we dan naar pandemieën en natuurlijke rampen?
Ze kenmerken de chaotische heerschappij van ha satan
- Hebreeuws voor de tegenstander van God – die het gevolg was van de zondeval.
God schiep mensen om namens Hem te regeren over zijn
schepping, maar dit gezag verspeelden ze met hun opstandigheid en zo werd de
satan ‘de overste van de wereld’ (Johannes 12: 31; 14: 30; 16: 11). Paulus
noemt hem ‘de god van deze wereld’ die de ‘gedachten van de ongelovigen
verblindt’, waardoor ze het licht van het evangelie niet kunnen zien’ (2
Korintiërs 4: 4). Satan is de aanstichter van alles dat tegen God in werkt,
alles dat het leven ontwricht en fragmenteert, alles dat opstaat tegen het
leven zoals God het bedoelt: leven in al zijn volheid, heelheid voor de hele
schepping (shalom).
Is
God de controle dan kwijt?
Nee, God is koning! Hij regeert over zijn schepping.
Satan is geen ‘tegengod’ die op gelijke voet staat. Satan en zijn boze geesten
zijn slechts geschapen wezens, die in zonde zijn gevallen. Het Hebreeuwse
Testament laat zien dat God zelfs ha satan kan gebruiken als een
instrument van het oordeel. Dit betekent ook dat wát satan ook aanricht, God
het kan gebruiken om tot zijn doel te komen. Sterker nog, God belooft dat Hij
het kwaad zal omkeren en zal doen meewerken ten goede (Romeinen 8: 28).
Het vraagt geloof om te zien wat God doet in elk kairos-moment.
‘Gelukkig wie zuiver van hart zijn, want zij zullen God zien’ (Matteüs 5: 8 ) -
in alle dingen waarin God aanwezig en werkzaam is, zodat zij kunnen
meewerken met God!
Wat
is Gods antwoord op de coronacrisis?
De Messias. God zal koning worden. God wordt
koning in twee opeenvolgende stappen in de geschiedenis. Tweeduizend jaar
geleden brak Gods Koninkrijk door in Jezus Christus – dat was de inauguratie
van het Koninkrijk. Het Koninkrijk zal volkomen aanbreken als Jezus opnieuw
komt – dat is de voleinding van
het Koninkrijk, tot in eeuwigheid (Jesaja 9: 6). Zo worden de machten van het
kwaad overwonnen en de werken van satan teniet gedaan (1 Johannes 3: 8), zodat
de mensheid en de hele schepping wordt bevrijd en de volheid van Gods shalom
voorgoed zal heersen.
Paulus spreekt over dit mysterie van onze redding in de voltooid
verleden tijd, in de toekomende tijd en in de tegenwoordige tijd:
‘God heeft ons gered….God zal ons redden… God redt ons
voortdurend’ (2 Korintiërs 1: 10). Het kwaad is overwonnen in de
doorboorde handen van Jezus aan het kruis, het kwaad wordt voortdurend
verslagen door het gebed van de Kerk, het kwaad zal
overwonnen worden als Jezus opnieuw komt. Met andere
woorden: we zijn volop betrokken in een oorlog die we niet kunnen verliezen,
een strijd op leven en dood met het kwaad in al zijn vormen, inclusief het
coronavirus.
Een praktisch perspectief: hoe wijzen we richting als voorgangers?
We onderwijzen onze gemeente dat Gods Koninkrijk is
gekomen. Dat wil zeggen, dat we deze bijzondere tijd aangrijpen om de komst
van het Koninkrijk te verkondigen, vol geloof en moedig, en hierin mee te
werken met God (zie verderop).
We onderwijzen óók dat Gods Koninkrijk nog zal komen.
Dat wil zeggen, dat we biddend de doorbraak van Gods toekomst verwachten – dat
we de uitdagingen vol vertrouwen aangaan en mensen helpen in hun noden, in het
nuchtere besef dat onze werkelijkheid nog gebroken zal zijn totdat Jezus
opnieuw komt.
Als gemeente van Christus moeten we twee uitersten vermijden:
Ten eerste: het overbenadrukken van het ‘reeds’ van Gods
Koninkrijk, alsof de heelheid van het Koninkrijk al volledig beschikbaar
zou zijn voor wie gelooft (Kingdom Now). Zo’n triomfalistische houding
is aanmatigend en arrogant en het ontkent de werkelijkheid. Je hoort het bij
predikers die beweren dat we ‘immuun zijn voor covid-19 op grond van Psalm 91’,
dat we gezond zullen zijn door ‘geloof in het bloed van Jezus’, dat de
corina-uitbraak ‘fake news’ is en dat we ons er niet van moeten laten
weerhouden om samen te komen als christenen. Dat is geen geloof, maar
arrogantie. De duivel probeerde Jezus hiermee te verleiden, en hij citeerde
daarbij óók Psalm 91. Maar Jezus antwoordde: ‘Er staat ook geschreven: Gij zult
de Here, uw God, niet op de proef stellen’ (Matteüs 4: 5 – 7).
Ten tweede moeten we ook het overbenadrukken van het ‘nog
niet’ van Gods Koninkrijk vermijden. Zo’n houding ontbreekt het aan geloof
en verwachting. Het is een houding van angst en passiviteit. Je ziet het bij
kerken die zeggen dat de pandemie Gods oordeel is, dat we over ons heen moeten
laten komen. Je ziet het ook bij kerken die niet veel méér doen dan hun
diensten voortzetten via livestream, want ja, ‘we moeten dit maar gewoon
uitzitten, hé?’.
Het perspectief van Gods Koninkrijk leert ons de weg van het radicale
midden:
- Bid onophoudelijk als
burgers van het Koninkrijk: ‘Laat uw Koninkrijk komen en deze pandemie
overwinnen… toon uw genade, o Heer!’ Bid voortdurend om wonderlijke
doorbraken van Gods Koninkrijk.
- Bid als burgers van
onze landen voor onze regeringsleiders en overheden, die ons door deze
moeilijke tijden leiden (1 Timoteüs 2: 1). Bid voor de artsen en
verpleegkundigen die hun eigen gezondheid op het spel zetten om anderen te
helpen. Bid voor wie kwetsbaar is, ziek of stervende. Bid voor wie baan of
inkomsten is kwijtgeraakt, voor bedrijven en onze economie.
- Houd je aan de aanwijzingen
van onze overheden rond lockdown, social distancing en
persoonlijke hygiëne. Draag die richtlijnen actief uit als kerken en spoor
gemeenteleden aan om verantwoordelijke burgers te zijn, in lijn met Titus
3: 1 – 2: ‘Herinner allen eraan dat ze overheid en gezag moeten erkennen
en gehoorzaam moeten zijn, bereid om altijd het goede te doen, dat ze van
niemand mogen kwaadspreken, vredelievend en vriendelijk moeten zijn en
zich tegenover iedereen zachtmoedig moeten gedragen.’
- In plaats van ‘social distancing’ kunnen we beter zeggen: ‘fysiek afstand houden én sociaal & solidair zijn’. Houd fysiek afstand (1,5 meter), maar wees sociaal sterker betrokken dan ooit! Benut alle technologische mogelijkheden die ons ter beschikking staan om volop liefde en bewogenheid te betonen aan onze familieleden, vrienden, buurtgenoten en anderen die aandacht of praktische hulp nodig hebben. Denk in het bijzonder aan kwetsbare mensen in jouw wijk of dorp – wie is mogelijk eenzaam, wie heeft het zwaar, wie heeft hulp nodig bij boodschappen of zorg voor kinderen?
- Wees als kerk creatief
en voortvarend als het gaat om nieuwe manieren om pastorale zorg te
bieden. Probeer uit wat werkt! Denk aan videobellen,
groepsontmoetingen via Zoom of Teams, WhatsApp-groepen, onderwijs via
livestream, gebedsministry-op-afstand via videobellen (het kan!) – blijf
de gemeenschap voeden, investeer gericht in relaties, wees sterker dan
ooit op elkaar betrokken en schakel daarbij iedereen in. Denk óók het
bezorgen van boodschappen en medicijnen door vrijwilligers vanuit de
gemeente. Bid God om creativiteit en vraag Hem om te laten zien welke
nieuwe dingen je zou kunnen oppakken.
- Heb in het bijzonder de
ouderen op het oog, mensen die alleen wonen, mensen die sowieso al last
hebben van (winter)depressies of neerslachtigheid of anderszins psychisch
kwetsbaar zijn. Wees gespitst op situaties van relationele spanningen,
druk op gezinnen, huiselijk geweld, nu we goeddeels ‘opgesloten’ zitten in
onze huizen.
Benut de kansen
Deze tijd van lockdown biedt nieuwe kansen. Laat die
niet aan je voorbij gaan, maar grijp ze aan. Je kunt daarbij aan drie dingen
denken:
- Verdiep je
vertrouwelijke omgang met God, nu je tóch veel thuis zit en
waarschijnlijk meer tijd hebt. Neem tijd voor geestelijke oefeningen, waar
je eerder misschien niet aan toe kwam. Je hebt vast gehoord over lectio
divina, over het Jezusgebed, over stilte en meditatie in de
binnenkamer, over het groeien in het herkennen van Gods stem… Neem tijd,
oefen je erin, richt een gebedshoek in op je zolder, neem een vast ritme
aan van gebed en ontvankelijkheid…
Kijk voor inspiratie eens op
de website van Jos Douma (of zijn digitale stilteruimte: http://www.josdouma.nl/spatiumspiritus/)
of de website van 24/7 Prayer (https://www.24-7prayer.nl/).
Neem tijd voor de New Wine-cursus Luisterend bidden. Lees een goed boek
over spiritualiteit, gebed en discipelschap.
- Verdiep je relaties met
wie je nu toch in één huis zit. Je kunt je natuurlijk terugtrekken op
het scherm van je mobiel of iPad, maar je kunt er óók voor kiezen om
actief te investeren in jullie onderlinge relaties! Neem tijd om naar
elkaar te luisteren, elkaar te bevragen, elkaar te dienen. Leg je
mobieltjes weg en doe een ouderwetse spelletjesavond. Ga samen
kokkerrellen of knutselen. Benut deze tijd voor verdieping en groei in je
relaties.
- Verdiep je solidariteit
met mensen in je straat en buurt – denk aan de dingen die we eerder al
noemden. Er is nu vaak een verrassende openheid onder buurtbewoners!
God zegene je met genade en wijsheid. Hij zegene je met de
liefde en het geloof dat je nodig hebt om de gemeente die Hij aan jou
toevertrouwt voor te gaan in deze moeilijke tijd – in zijn Naam en in de kracht
van de Heilige Geest! Hij is mét je.
Tot slot
Ik sluit af met een eerlijk, bijbels, profetisch en
praktisch citaat van Maarten Luther, die pastoraal advies gaf aan voorgangers toen in 1527 in Wittenberg de builenpest uitbrak (de 'Zwarte Dood', die in de 14e eeuw aan een derde van de Europese bevolking het leven had gekost en nog regelmatig de kop op stak):
‘Ik zal God bidden dat Hij ons
genadig wil bewaren en beschermen. Vervolgens zal ik ontsmetten, de lucht
helpen zuiveren, medicijnen toedienen en die ook zelf nemen. Ik zal plaatsen en personen mijden
wanneer mijn aanwezigheid niet noodzakelijk is, om te voorkomen dat ik besmet
raak en dan door mijn onachtzaamheid ook anderen besmet, met mogelijk hun dood
tot gevolg. Als God mij tot zich wil nemen, dan weet Hij mij te vinden. Tot die
tijd zal ik doen wat Hij van mij verwacht en ik zal niet verantwoordelijk zijn
voor mijn eigen dood of de dood van anderen. Maar als mijn naaste mij nodig
heeft, dan zal ik hem niet mijden maar vrijmoedig naar hem toegaan.
Zó is een Godvrezend geloof: het
is niet onbezonnen en roekeloos, en het stelt God niet op de proef.’
(Luther's Works, Volume 43, p.132, 'Whether one may flee from a Deadly Plague')
Alexander
Venter, 3 april 2020
Vertaling
en bewerking: Ronald Westerbeek (stafwerker Theologie en toerusting New Wine)
No comments:
Post a Comment