Friday, 26 June 2020

Bidden om de heelheid van Gods koninkrijk - Voorwoord bij Alexander Venter


De Zuid-Afrikaanse Vineyard-theoloog Alexander Venter schreef een uitstekend boek over gebedsministry en de bediening van genezing, dat inmiddels een klassieker is: Doing Healing. Ik gebruik dit boek bij het theologisch onderwijs aan de TU Kampen en het Evangelisch College. En ik maakte er dankbaar gebruik van bij het schrijven van de nieuwe ministrycursus.

Doing Healing is (i.s.m. New Wine) nu ook vertaald in het Nederlands: Groeien in heelheid - gebedsministry en het Koninkrijk van God. Een absolute aanrader voor wie verdieping wil bij de nieuwe ministrycursus.

In deze blog kun je het voorwoord lezen dat ik schreef.


Bij gebedsministry zien we dat God mensen aanraakt en bemoedigt en dat Hij genezing en herstel wil geven. Verlang je ernaar om hier méér van te zien in jouw kerk? Dan heb je een waardevol boek in handen.

Alexander Venter schreef een uiterst praktisch boek dat concrete handvatten aanreikt, maar hij doet dit steeds vanuit de stevige basis van de theologie van het koninkrijk van God. Die theologische diepgang houdt de gebedspraktijk op spanning. Als we in ons gebed met anderen misschien weinig verwachten van Gods vernieuwing in ons leven, dan spoort het koninkrijksperspectief ons aan om ons met verwachting uit te strekken naar doorbraken van Gods koninkrijk. Om te bidden op gezag van Jezus en in de kracht van de Geest –  ‘Zoals de Vader mij heeft uitgezonden, zo zend Ik jullie uit!’ (Johannes 20: 21). Als we voorspoed en genezing ‘claimen’ en onszelf overschreeuwen, dan herinnert die theologische basis ons aan de gebrokenheid en voorlopigheid van de tussentijd waarin we leven. Het koninkrijk is gekomen in Jezus Christus, maar het is nog niet voleindigd – we leven in een spanningsveld, tot aan de jongste dag. We proeven nu al én we watertanden nog.

 

Bediening van Gods koninkrijk

Gebedsministry is ‘bediening van Gods koninkrijk’: we mogen het heil van Gods koninkrijk aan elkaar bedienen – op gezag van Jezus en in de kracht van de Geest die op Hem was en die ook op ons is uitgestort. Het is dus méér dan alleen ‘pastoraal langszij komen’. Hoe zit dit dan, en hoe functioneren ‘gezag’ en ‘kracht’ in onze gebedsbediening? Alexander Venter reikt belangrijke bijbelse principes aan en laat zien hóe Jezus ons voorbeeld mag zijn – ‘relationele afhankelijkheid’ is hier een sleutelbegrip.

 

Bijbels-holistisch mensbeeld

Gebedsministry is steeds gericht op de héle mens. Wat mij betreft is dit een van de meest waardevolle inzichten in dit boek. Alexander laat zien hoe het bijbelse mensbeeld een holistisch mensbeeld is: het gaat om alle aspecten van ons menselijke wezen in hun onderlinge samenhang. Gods heil – zijn shalom - betekent vrede en harmonie in alle dimensies van ons wezen. Ofwel: heelheid voor de hele mens.

Aan die heelheid ontbreekt het veelal: we zijn vervreemd geraakt van God, we zijn gekwetst in onderlinge relaties, we hebben pijn of twijfel weggestopt, we zijn ziek, ons leven is gefragmentariseerd. Bij gebedsministry mogen alle dimensies verbonden worden met God en weer samenhang krijgen. We mogen weer mensen worden uit één stuk, die zich geborgen weten in de liefde van God. We mogen Gods nabijheid en genezing ervaren in alle dimensies van ons leven.

Gebedsministry is daarom per definitie ‘genezingsbediening’: het is gericht op herstel en genezing voor de hele mens, naar geest, psyche en lichaam en in onze relaties met God, met onszelf , met elkaar en met de schepping. Zodat we tot Gods doel mogen komen en ons leven opbloeit in zijn liefde.

 

Bij het schrijven van de drie modules van de nieuwe New Wine Ministrycursus heb ik dankbaar gebruik gemaakt van de inzichten die Alexander aanreikt. Dit boek kan daarom uitstekend ter verdieping worden gelezen bij de ministrycursus: als voorbereiding voor cursusleiders of verdere verdieping voor deelnemers. Het is mijn gebed dat dit boek je zal sterken in het bidden met anderen, in de verwachting dat God de heelheid van zijn koninkrijk wil laten doorbreken in ons leven.


No comments:

Post a Comment