Het was tijdens mijn werk als journalist in India en Afrika, vijfentwintig jaar geleden, dat er iets scheurde in mijn binnenste, als een spier die scheurt en nooit meer helemaal heelt. De getraumatiseerde weeskinderen in dat uitzichtloze vluchtelingenkamp in Sudan. Het bloed op de muren van de kerken in Rwanda. De lege ogen van de moslimmeisjes in Kashmir, die verkracht waren door Indiase soldaten. Onze wereld is zo intens geschonden en vol hemeltergend onrecht. Wie dat binnenlaat, raakt verwond.
In deze blog kun je het voorwoord lezen dat ik schreef bij het nieuwste boek van Martin Koornstra: Groeien in koninkrijk denken.
Toen ik twintig jaar geleden hernieuwd tot geloof kwam, bleef die gescheurde spier. Maar alles in mij weet nu: Jezus is midden ín die kapotte wereld, Hij kent ons lijden en verbindt zich ermee - en Hij brengt hoop, herstel en genezing. Jezus kwam om Gods Koninkrijk op aarde te brengen en Hij leerde ons bidden: ‘Vader, laat uw Koninkrijk komen: laat uw wil gedaan worden op aarde, net zoals dat in de hemel gebeurt’. En als dit Koninkrijk doorbreekt, maakt het een einde aan politiek en economisch onrecht, aan lijden, zonde, ziekte en de dood. Dan breekt Gods shalom aan in de wereld.
Jij bent een speler in dit verhaal!
In het boek dat je nu in handen hebt, schrijft Martin dat
Gods plan geen evacuatieplan is waarbij zoveel mogelijk mensen naar de hemel
moeten gaan, weg uit de ellende van de wereld. Gods plan is juist gericht op de
aarde! God redt zijn hele schepping en herstelt het leven in al zijn volheid
(Johannes 10: 10, Kolossenzen 1: 15 – 20). En Jezus nodigt jou en mij uit om
volop betrokken te zijn in de doorbraak van dit Koninkrijk in de wereld.
Want het Koninkrijk van God is daadwerkelijk gekomen, maar nog
niet in volheid. Het kwaad raast nog voort en het leven is nog gebroken. Als
Jezus opnieuw komt, dán breekt de nieuwe aarde aan - voorgoed. Dan komt de
hemel op aarde: God zal de hele schepping vullen met zijn aanwezigheid. Maar nú
al is die nieuwe wereld begonnen, namelijk dáár waar de Geest is uitgestort. In
het Nieuwe Testament wordt de christelijke gemeente aangeduid als ‘eersteling’ (in
het Grieks: aparche) van de nieuwe oogst, het begin van de nieuwe
schepping (Jakobus 1: 18). En de Geest die is uitgestort op de gemeente, wordt
ook ‘eersteling’ genoemd én de ‘eerste aanbetaling’ (arrabon) van de
toekomstige werkelijkheid (2 Korintiërs 1; 22; 5:5; Efeziërs 1: 14). De christelijke
gemeente is niet alleen Gods instrument om zijn Koninkrijk te brengen, ze is
ook het daadwerkelijke begin ervan! In alle gebrekkigheid en voorlopigheid,
is de kerk nu al een plek waar al iets geproefd mag worden van Gods toekomst
voor de aarde – als we samen leren leven vanuit liefde en vergeving en iets
beginnen te zien van Gods genezing en herstel (Hebreeën 6:5). Als kerk
mogen we ons nú al oefenen in het leven van Gods toekomst!
Jezus daagt je uit
Martin vertelt in dit boek hoe hij gegrepen werd door dit
Grote Verhaal. Dat puzzelstukjes op hun plek vielen, toen hij begon te
begrijpen dat het ‘evangelie van redding van zonde’ maar een half evangelie is.
Dat zijn hart begon te branden toen hij ontdekte dat Gods plan zoveel grootser
is. Dat het geloofsleven niet draait om de vraag: ‘Ben je behouden?’, maar om
de vraag: ‘Draag je vrucht?’ ‘Beweeg je mee met wat God aan het doen is in zijn
wereld?’
Als we dat gaan begrijpen, schrijft Martin, ‘dan raken we
ons kinderachtige geloof kwijt en verdwijnt christelijk pubergedrag’. En zo is
het. Jezus daagt ons uit om ‘koninklijk’ te denken en te leven: om verantwoordelijkheid te
nemen en actief betrokken te zijn in de wereldwijde beweging van Gods
Koninkrijk – op zíjn gezag en in de kracht van de Heilige Geest.
Wil je meer te weten komen over deze en andere ontdekkingen die
Martin deed over het leven in Gods Koninkrijk? Hoe dit de drive werd
voor zijn bijzondere bediening met Royal Mission? En nog belangrijker: hoe ook jij
veel meer vrucht kunt dragen in Gods Koninkrijk? Dan heb je met dit boek iets
goeds in handen!
Zie ook:
No comments:
Post a Comment