De westerse samenleving verandert in hoog tempo.
Dat heeft ook gevolgen voor de kerken. Welke uitdagingen ziet Tim Keller voor de kerk in Europa?
1. Marginalisering of culturele vernieuwing?
2. De opkomst van de islam
3. Het niet-westerse christendom
4. Toenemende culturele vervreemding
5. Een einde aan de welvaart?
Maar bottom line is: "Zijn christenen bereid om vanuit het Evangelie radicaal verschil te maken in de samenleving, en worden ze vanuit hun kerken hierin toegerust?’’
[Een interview dat ik in 2011 had met Tim Keller, tijdens de City to City Europe-conferentie in Berlijn, gepubliceerd in opinieblad cvkoers]
Zijn voorouders komen uit Duitsland, maar voor
Tim Keller is dit (2011) de eerste keer dat hij voet zet op het Europese continent.
Meteen tijdens ons eerste gesprek aan deze zijde van de oceaan – in een
langdurige taxirit dwars door Berlijn – zegt hij: ,,Verwacht van mij geen grote
uitspraken over Europa. Ik ben geen Amerikaan die Europese christenen eventjes
komt vertellen hoe ze de zaken moeten aanpakken. Jullie kennen je eigen
leefwereld veel beter.’’ Als we tijdens de conferentieweek doorpraten, blijft
hij telkens dat voorbehoud maken.
Uitgangspunt voor deze gesprekken is een blog die
Keller vorig jaar schreef over de vijf grote kwesties voor de westerse kerk,
die wel erg over de Amerikaanse situatie ging – gekoppeld aan de kritiek dat
het in Redeemer-kringen al snel gaat over westerse young professionals, zoals
je die in Manhattan tegen het lijf loopt. Heeft Keller wel oog voor de
weerbarstige context van Europese kerken, die gestempeld wordt door grondige
secularisatie, islam en achterstandswijken?
De predikant blijkt verrassend goed op de hoogte.
Gedurende deze week komt het dan toch tot een ‘Europese contextualisering’ van
zijn blog: Vijf uitdagingen voor de kerk in Europa.
1. Marginalisering of culturele vernieuwing?
In uw blog verwijst u naar socioloog Peter
Berger, die signaleert dat Amerikaanse evangelicals steeds vaker hoger opgeleid
zijn en invloedrijke posities innemen in de maatschappij. U ziet kansen voor
culturele vernieuwing vanuit de waarden van het Evangelie. In Europa leeft een
ander sentiment. Zeker in een land als Nederland, waar christenen in het
verleden sterk hun stempel hebben kunnen drukken op de inrichting van de
maatschappij, heerst als gevolg van de sterke secularisatie een gevoel van
verlies.
,,Onder de nieuwe generatie Europese christenen
zie ik een trend om die maatschappelijke marginalisering juist te verwelkomen,
vanuit de overtuiging dat christelijk geloof en maatschappelijke macht zich
slecht tot elkaar verhouden. Maar als dat betekent dat je als christenen niet
langer invloed wilt hebben op de maatschappij en de cultuur, dan heb je het
niet goed begrepen. Op theologisch niveau zouden we tot meer consensus moeten
komen over de verhouding tussen kerk/geloof en samenleving/cultuur. Er loopt nu
een scheidslijn tussen degenen die christenen willen toerusten voor het
publieke domein – zeg: de wereld verbeteren – en anderen die denken dat die
nadruk op cultureel engagement onvermijdelijk ten koste gaat van de
verkondiging van het Evangelie – zeg: persoonlijke bekering. Beide partijen
hebben goede argumenten.
Op een praktisch niveau slagen zelfs kerken die
het belangrijk zeggen te vinden, er nauwelijks in om christenen toe te rusten
om christen te zijn op de werkvloer. De meeste predikanten hebben er totaal
geen verstand van, omdat ze zelf nooit een gewone baan hebben gehad. De enige
manier die we geleerd hebben om mensen te discipelen, is door ze uit de wereld
te halen, de kerk in. Maar we zouden christenen juist moeten toerusten om
discipel te zijn in de wereld. Start bijvoorbeeld beroepsgerichte kringen,
zoals we in Redeemer doen met ons Center for Faith and Work. En ga zelf de
wereld in: zoek je gemeenteleden op in het bedrijf waar ze werken, zodat je de
context kent waarin zij hun geloof moeten vormgeven.’’
2. De opkomst van de islam
,,De kerken in Europa worden hier veel sterker
mee geconfronteerd dan de Amerikaanse kerken. Ik weet dat de kwestie rond de
bouw van een moskee nabij Ground Zero breed is uitgemeten in de rechtse media,
maar geloof me, in New York leefde het amper. In Europa is de polarisatie veel
sterker. Autochtone Europeanen zijn bang voor de islam in hun midden, wellicht
omdat ze onzeker zijn over hun eigen identiteit. Tegelijk: wereldwijd blijkt
het vaak lastig om als christenen en moslims samen te leven, dus niet alle
vrees is ongegrond. De vraag is dan hoe christenen zich opstellen in zo’n gepolariseerde
samenleving. Hoe kun je a) goede buren zijn voor moslims en het goede voor hen
zoeken, ook wanneer zij zich niet bekeren tot Jezus en zelf wellicht minder
goede buren zijn, en b) tegelijk ook moslims uitnodigen om het Evangelie van
Jezus Christus te overwegen?
Onder jongere generaties christenen leeft
weerstand tegen apologetiek. Want, zeggen ze, mensen komen niet tot geloof door
argumenten. In plaats daarvan moeten we een liefdevolle gemeenschap zijn. Dat
is kortzichtig. Als we seculiere westerlingen en mensen uit andere culturen met
het Evangelie willen bereiken, dan is het van cruciaal belang om een
liefdevolle gemeenschap te zijn. Maar als ze dan in onze gemeenschap komen, dan
hebben ze wel degelijk hun vragen, twijfels en bezwaren die we serieus moeten
nemen. We hebben dus een vernieuwing van onze apologetiek nodig, die
bijvoorbeeld grondig ingaat op vragen en tegenwerpingen vanuit de islam. Alle
predikanten – maar ook anderen – zouden zich moeten verdiepen in de leef- en
denkwereld van moslims. Laat je trainen in het gesprek met andersgelovigen.
Westerse christenen leven steeds vaker te midden van moslims, hindoes en
boeddhisten. Voor het merendeel van het wereldwijde christendom is dat
overigens niks nieuws. We kunnen dus veel leren van niet-westerse christenen in
landen als India, Korea of Soedan, maar dan moeten we wel bereid zijn een
lerende houding aan te nemen.’’
Hoe geeft u zelf vorm aan de omgang met moslims?
,,In Manhattan speelt dit nauwelijks, op
individuele contacten na, maar in mijn vorige gemeente wel. Het was een kleine
kerk van een man of honderd en in dezelfde plaats was ook een moskee, van
ongeveer dezelfde grootte. Met elkaar hebben we toen thema-avonden belegd, rond
kernbegrippen als ‘genade’, ‘vergeving’ en ‘naastenliefde’. De imam en ik
hielden dan ieder een inleiding, daarna volgde een panelgesprek met vragen uit
de zaal. Op een avond ging het over het verbod om een afbeelding te maken van
God. Ik haalde Paulus’ uitspraak in de brief aan de Kolossenzen aan, dat Jezus
‘het beeld van de onzichtbare God’ is. In het Oude Testament geldt een verbod
om God af te beelden, net als in de islam, maar in Jezus hebben we een
afbeelding van God ontvangen: lees de Evangeliën en zie Hem heel dichtbij
komen… Na mijn verhaal bleven de moslims heel stil. Na die avond vroegen ze of
het de volgende keer opnieuw hierover kon gaan. En na die avond vroegen ze dat
opnieuw. Na vier avonden over ditzelfde onderwerp besloot de imam helaas een
einde te maken aan de thema-avonden, omdat hij zijn grip op zijn mensen
kwijtraakte. Heus, wanneer je bereid bent je eerlijk te verdiepen in je
moslimburen, is het niet moeilijk nieuwsgierigheid te wekken naar de liefde van
Jezus.’’
3. Het niet-westerse christendom
,,Het demografische zwaartepunt van het
christendom is verschoven van het Westen naar Azië, Afrika en Latijns-Amerika.
Het wordt dus tijd om aandachtig te luisteren naar de niet-westerse kerk en
relaties aan te gaan op basis van gelijkwaardigheid. Qua geld, theologisch
onderwijs en macht ligt het zwaartepunt nog in het Westen. Met al die middelen
zouden we de niet-westerse kerk moeten dienen waar we kunnen.
Ook de kerk in het Westen is veelkleurig geworden
door de toestroom van migrantenchristenen. Maar in veel westerse kerken is dat
niet zichtbaar, omdat ze volledig blank zijn gebleven. Er is vaak amper contact
tussen westerse kerken en migrantenkerken. Is dat erg? Ja, dat is heel erg. Als
kerken trouw zijn aan het Evangelie zouden ze nog meer multicultureel moeten
zijn dan de samenleving, als getuigenis van Gods Koninkrijk. Het Evangelie
doorbreekt grenzen tussen sociale en etnische groepen. Kijk naar Redeemer: meer
dan de helft van de gemeente is Aziatisch.’’
Godsdienstwetenschapper Philip Jenkins ziet
migrantenchristenen als de hoop voor de kerk in Europa (zie het interview metJenkins). Veruit de grootste
kerkplantingsbeweging in Europa wordt gevormd door Afrikaanse christenen…
,,Dat is absoluut waar. Op de eerste dag van deze City to City-conferentie zagen mijn vrouw Kathy en ik dat vrijwel alle deelnemers blanke
Europeanen zijn, en we zeiden tegen elkaar: ‘Waar zijn de migrantenchristenen?’
Het is belangrijk dat City to City Europe verbindingen legt met kerkleiders en
kerkplanters in de migrantengemeenschappen, en dat moet zichtbaar worden op een
volgende conferentie. In een multicultureel Europa moet je geen kerkplantingen
opzetten vóór migranten, maar met hen samen.’’
Maar lang niet alle migrantenkerken zijn gericht
op het bereiken van niet-christenen, of het bereiken van mensen uit andere
culturen.
,,Dat is waar. En veel migrantenkerken die dat
wel proberen zijn gefrustreerd, omdat het hun niet lukt. Juist daarom zouden we
samen moeten optrekken – we hebben elkaar nodig. Wat je op z’n minst zou kunnen
doen als lokale kerk – ook als nieuwe kerkplanting – is een relatie leggen met
een lokale migrantenkerk. Vraag hoe je hen kunt dienen, op welke wijze dan ook:
het gebruik van je gebouw, financiële ondersteuning, samenwerken in diaconaat
in je stad, in evangelisatie, toerusting. Werk samen, op basis van
gelijkwaardigheid. Maar als het kan: geef samen vorm aan kerkplanting.’’
U bent zelf gereformeerd. Hoe kijkt u in dat
verband aan tegen ‘samen optrekken’ met Afrikaanse migrantenkerken, die vaak
hun eigen neo-pentecostale theologie hebben?
,,Natuurlijk, er zijn migrantenkerken waarmee
samenwerken erg moeilijk wordt vanwege onbijbelse opvattingen. Het Evangelie
van genade moet centraal staan, wil je echt samen kunnen optrekken. Maar meer
dan die basis heb je niet nodig om samen het Evangelie te verkondigen in je
stad. Ik ben overtuigd gereformeerd. Er zijn zaken in andere theologische
tradities waar ik echt anders over denk. Maar ik weet ook dat het Koninkrijk
van God niet samenvalt met de presbyteriaanse kerk.’’
4. Toenemende culturele vervreemding
,,De westerse cultuur was lange tijd gestempeld
door het christendom en ook buitenkerkelijken waren bekend met bijbelse
concepten als zonde, schuld, vergeving, de kruisdood van Jezus, hemel en hel.
Ook al geloofde men niet, je deelde hetzelfde culturele referentiekader. Voor
het eerst in 1500 jaar zijn we nu kerk in een vreemde cultuur. Mensen zijn geen
kerkverlater maar volkomen seculier, of beter gezegd: postseculier. Daarbij is
onze samenleving ook nog eens multi-etnisch en multireligieus geworden. We
zullen moeten leren denken als zendelingen. Dat betekent: de omringende
culturen – ook het ‘ietsisme’ – volstrekt serieus nemen en je erin verdiepen.
Wegen vinden om het Evangelie te vertalen in die culturen, zonder de kern te
verliezen. Hoe communiceer je het Evangelie op een manier die aansluit bij die
culturen en hen tegelijk confronteert?
Nogal wat missionaire christenen claimen dé
manier te weten om dit te doen. De een zegt: we hebben kleine
huisgemeenschappen nodig. De ander zegt: we moeten incarneren in de wijk, als
‘anonieme christenen’. Weer een ander zegt: we moeten juist vasthouden aan
traditierijke erediensten, waar zoekers iets van ‘het heilige’ kunnen ervaren.
Maar onze samenlevingen zijn zo divers, mensen zijn zo verschillend, dat er
niet één kerkmodel is waarmee we iedereen met het Evangelie kunnen bereiken. We
hebben een grote diversiteit aan kerkmodellen nodig en zouden als kerken volop
moeten inzetten op een veelheid aan vormen en benaderingen. In navolging van
Paulus, die zegt: ‘Ik ben voor iedereen wel íéts geworden, om in elke situatie
althans enkelen te redden.’
Welke missionaire benadering je ook kiest als
kerk, het gaat er uiteindelijk om dat we als individuele christenen
participeren in onze wijken en bekendstaan als mensen die het goede voorhebben
met de stad. Dat we niet in ons eigen christelijke kringetje blijven hangen,
maar vriendschappen sluiten met niet-christenen en bereid zijn ons leven te
delen, of mensen nu christen worden of niet. Je kunt prachtige missionaire diensten
beleggen, maar alles begint met de relaties die we hebben.’’
Naast de migrantenchristenen, ziet Philip
Jenkins de charismatische vernieuwing binnen de gevestigde kerken als hoop voorde Europese kerk. Op grond van zijn onderzoek constateert hij dat deze kerken
er als enige in slagen om daadwerkelijk buitenkerkelijken te bereiken. Waarom
horen we u zelden over charismatische vernieuwing?
,,Ik geloof niet dat alleen charismatische kerken
in staat zijn buitenkerkelijken te bereiken, maar het is duidelijk dat zij wel
een krachtige missionaire beweging vormen. Als ik zie wat er uitgaat van Holy
Trinity Brompton en New Wine, ben ik daar geweldig blij mee. Ik proef dat er
binnen de gevestigde kerken op het Europese vasteland soms een scherpere tegenstelling
wordt gemaakt tussen wel of niet charismatisch. In de Angelsaksische wereld is
dat veel meer hybride. Ik ben geen charismatisch christen, maar ik voel me
prima thuis bij kerken als Holy Trinity Brompton. Het is niet vruchtbaar om de
verschillen uit te vergroten. Werk samen, vul elkaar aan en verrijk elkaar.’’
5. Een einde aan de welvaart?
,,Het is duidelijk dat de financiële en
economische crisis in het Westen ingrijpende gevolgen gaat hebben, ook voor de
kerk. De afgelopen decennia zijn we gewend geraakt aan een tamelijk snelle
groei van de economie en toename van de welvaart. Westerse christenen behoorden
veelal tot een maatschappelijke middenklasse die nauwelijks in aanraking kwam
met armoede. Maar wat zijn de consequenties als die ongebreidelde groei
definitief tot het verleden behoort – met alle gevolgen van dien voor
huizenprijzen, salarissen, investeringen en werkgelegenheid? Wat zijn de
consequenties als de hoofdrollen in de wereldeconomie worden overgenomen door
Chinese steden? Hebben we daarover nagedacht?
Westerse kerken zullen vermoedelijk fors minder
inkomsten hebben, en tegelijk veel meer dan voorheen geconfronteerd worden met
vormen van armoede in de eigen gemeente en in de eigen wijk. Was het tot nu toe
vaak makkelijk giften geven vanuit een goed gevulde portemonnee, in de nabije
toekomst zal gaan blijken in hoeverre christenen bereid zijn echte offers te
brengen.’’
Hoe kijkt u in dit licht aan tegen de
immigratiediscussie in Europa?
,,Amerikanen kijken positiever aan tegen
migranten, die immers initiatief hebben getoond door zich in een nieuw land te
vestigen in de hoop op een beter bestaan. In Europa wordt het klimaat rond
migranten steeds harder en mensen worden buitengesloten. Gaan Europese
christenen mee in die verharde, egoïstische cultuur of onderscheiden ze zich
als mensen die opkomen voor vreemdelingen? Zijn ze bereid offers te brengen
voor migranten? Verlenen kerken onderdak aan vreemdelingen die op straat
belanden, of het land uitgezet dreigen te worden terwijl ze gevaar lopen?
Durven kerken burgerlijk ongehoorzaam te zijn als de overheid onrecht doet? In
tal van opzichten zullen kerken een ‘tegencultuur’ moeten vormen in een
vervreemde cultuur, als tekenen van het komende Koninkrijk van God.
Zo is de cirkel rond en zijn we terug bij het
eerste punt: zijn christenen bereid om vanuit de waarden van het Evangelie
verschil te maken op de plek waar ze wonen en werken, en worden ze vanuit hun
kerken hierin toegerust?’’
Zie ook:
- Tim Keller: Het Evangelie is Kruis en Koninkrijk (City to City Conference Berlijn 2011)
- Philip Jenkins: De charismatische vernieuwing van New Wine bereikt daadwerkelijk niet-kerkelijken
- A New Reality: Challenges from the Global Charismatic Movement
No comments:
Post a Comment