Op 11 maart wordt aan de VU een seminar gehouden met professor Philip Jenkins, over 'World Christianity, politics and public life' (zie hier voor info & aanmelden). Al in 2011 interviewde ik hem voor Koers over de krimp van de westerse kerk en het groeiende belang van migrantenkerken én charismatische vernieuwings-bewegingen binnen de gevestigde kerken.
"Het Europese christendom is op sterven na dood," zei Jenkins destijds. "Maar migrantenkerken en traditionele kerken die openstaan voor charismatische vernieuwing - zoals New Wine en de Alphacursus - blijken wél in staat om niet-christenen te bereiken en zelfs te groeien."
"Het Europese christendom is op sterven na dood," zei Jenkins destijds. "Maar migrantenkerken en traditionele kerken die openstaan voor charismatische vernieuwing - zoals New Wine en de Alphacursus - blijken wél in staat om niet-christenen te bereiken en zelfs te groeien."
Een interview dat ik 2011 had met Philip Jenkins, voor het christelijke opiniemaandblad cvkoers (nu: denieuwekoers).
Philip Jenkins is een van de meest vermaarde
godsdienstwetenschappers van dit moment. De Amerikaan valt op door zijn
prikkelende analyses. Misschien komt het door zijn achtergrond als criminoloog,
begin jaren tachtig, maar Jenkins is zo’n beetje de detective onder de
godsdienstonderzoekers: hij ziet sporen die anderen over het hoofd zien, wijst
op andere ‘verdachten’ en alternatieve scenario’s, en na nauwgezet
sporenonderzoek laat hij de feiten spreken.
En dan komen er spannende uitspraken. Is het christendom
een aflopende zaak in de moderne globaliserende wereld? Welnee, het christendom
groeit sneller dan ooit. Worden christenen steeds liberaler in hun opvattingen?
Nee, want de gemiddelde christen is allang geen vrijzinnige blanke meer, maar
een evangelicaal-charismatische Afrikaan of Aziaat.
cv•koers spreekt Jenkins in Amsterdam, tijdens zijn recente ‘tournee’ langs een
aantal Nederlandse universiteiten, naar aanleiding van zijn boek Gods werelddeel – Christendom, islam en de religieuze
crisis in Europa. Hoofdvraag van deze dikke pil: zal het christendom in
Europa bezwijken onder het gewicht van globalisering, westers secularisme en
een toestroom van islamitische immigranten? In de lezingen en interviews die
Jenkins gaf, ging het vooral over de veelbesproken ‘islamisering van Europa’.
Wat nauwelijks aan de orde komt, is zijn opmerkelijke analyse van het Europese christendom.
Hoezeer Jenkins ook een man van nuanceringen is, de conclusie van zijn
onderzoek is hard: het Europese christendom is – in elk geval in zijn
geïnstitutionaliseerde vorm – op sterven na dood.
Bent u niet veel te
somber? Veel van onze lezers zullen het beeld dat u schetst niet herkennen; zij
zitten in kerken die twee keer per zondag volstromen.
,,Kijk naar de cijfers. De realiteit is dat
Nederland een van de meest geseculariseerde landen ter wereld is. In Nederland
zien we een harde kern van orthodox christendom, maar je moet reëel zijn: dat
is maar een splintergroepje dat amper nog betekenis heeft in de samenleving.
Als je in de biblebelt woont kun je doen alsof het nog wel meevalt, maar dan
ben je blind voor het grotere plaatje.’’
De leegloop van de
kerken vond vooral plaats in het meer liberale deel van de kerk. Kan het
voorbijgaan aan het orthodoxe deel van de kerk?
,,Zeker, een harde kern kan lange tijd blijven
voortbestaan. Men kan zich terugtrekken op het eigen erf en zich afsluiten van
de boze buitenwereld. Maar als die kern werkelijk calvinistisch is, kan dat
nooit de aangewezen weg zijn: calvinisten geloven in het publieke belang van
het christelijk geloof.’’
In uw boek spreekt u
van ‘de puinhopen van het Europese christendom’. Is dat beeld niet te sterk?
,,Ik vrees van niet. Het christendom ligt niet
alleen in puin, wat resteert kun je bovendien moeilijk nog gezond noemen. Het
culturele klimaat in Europa is als een zompig malariamoeras voor religie. En
het christendom is ernstig ziek, om niet te zeggen: terminaal.’’
Charismatische vernieuwing van New Wine
Te midden van die
puinhopen bespeurt u ook ‘tekenen van hoop’: nieuwe bewegingen binnen het
Europese christendom, die de kerk zouden kunnen revitaliseren. Dat ziet u
vooral in twee fenomenen: ten eerste de migrantenkerken in Europa, en ten
tweede de charismatische vernieuwing in de kerken, waarbij u uitvoerig ingaat
op Holy Trinity Brompton (Alpha Course) en New Wine.
Om met het laatste te beginnen: u hecht veel betekenis aan de charismatische vernieuwing, maar is dat niet een relatief kleine beweging binnen de kerken?
Om met het laatste te beginnen: u hecht veel betekenis aan de charismatische vernieuwing, maar is dat niet een relatief kleine beweging binnen de kerken?
,,Die beweging is breder en krachtiger binnen de
christelijke kerk dan menigeen denkt. St. Andrews in Chorleywood (de anglicaanse
parochie waar New Wine ontstond, red.) en Holy Trinity Brompton (waar de Alpha-cursus
vandaan komt, red.) vertegenwoordigen een brede beweging, internationaal en
over kerkmuren heen. Let wel, het gaat hier om traditionele, gevestigde kerken,
die een opmerkelijke vernieuwing en groei doormaken. Dertig jaar geleden
bestonden zulke anglicaanse megakerken eenvoudigweg niet.
Ik merk dat men in Nederland geneigd is het
belang van deze vernieuwingsbeweging te onderschatten. Dat zou weleens kunnen
komen doordat men onvoldoende in de gaten heeft wat er buiten de landsgrenzen
gebeurt in de kerk.’’
Wat is hun sterke punt
ten opzichte van enerzijds leeglopende liberale kerken en anderzijds
stagnerende conservatieve kerken?
,,Ze vertegenwoordigen een christendom dat
zelfverzekerd is en zich thuis voelt in de ontkerkelijkte en multireligieuze
cultuur. Ze stellen zich niet defensief op, maar staan open naar de
samenleving. Terwijl menige kerk met moeite christenen weet binnen te houden,
zijn deze kerken in staat om daadwerkelijk niet-christenen te bereiken. Terwijl
traditionele kerken vergrijzen, slagen zij erin jongeren en jongvolwassen te
bereiken en in te schakelen. Ze overbruggen generatieverschillen en etnische
scheidslijnen, en schakelen volop vrouwen in. Allemaal essentieel om te
overleven in het malariamoeras.’’
Wereldwijde vernieuwing
U bekijkt deze
ontwikkelingen primair als godsdienstwetenschapper en historicus. Maar kunt u
ook aangeven of die onverwachte groei te maken heeft met elementen in de
theologie van deze New Wine kerken?
,,Laat ik die vraag persoonlijk beantwoorden. Ik
behoor zelf tot de hoogliturgische stroming binnen de Episcopale Kerk (de Anglicaanse
Kerk in de VS, red.) en ik ben geen charismatisch christen. Maar ik kan er niet
omheen: de charismatische vernieuwing in de kerken is buitengewoon
levenskrachtig. Ik zie dat het levens verandert en dat mensen tot geloof komen
die voorheen geen enkele relatie met de kerk hadden. En dat gebeurt zowel in
Europa als in niet-westerse landen – het is een wereldwijde geestelijke
vernieuwing. Dat is opmerkelijk.’’
John Wimber, die in de jaren tachtig werd uitgenodigd door bisschoppen in de Church of England, wat leidde tot o.a. de Alphacursus en de oprichting van New Wine |
Hoe verklaart u dat
juist in Engeland, en binnen de Anglicaanse Kerk daar, de charismatische
vernieuwing aanslaat?
,,Binnen de Church of England leeft een sterk
missionair bewustzijn, dat zich vertaalt in een bereidheid tot missionaire
experimenten. Daarbij heeft men geleerd open te staan voor de werking van de
Heilige Geest. In de jaren negentig heeft aartsbisschop George Carey geweldig
veel betekend. Hij was een bevlogen, charismatisch anglicaan en sprak zelf in
tongen.
Doorslaggevend is dat de Engelse bisschoppen van
de afgelopen decennia theologen zijn geweest van behoorlijk kaliber. Ze waren
niet behoudzuchtig en niet beducht voor nieuwe uitdagingen en vragen. Ze gaan
niet onmiddellijk op de rem staan, maar staan open voor wat er gaande is en
willen dat theologisch ook echt verwerken. Daarbij zijn het grondige denkers.
Je ziet dat niet alleen terug in de leiding van de kerk, maar ook onder
academische theologen, zoals N.T. Wright.’’
In Nederland lijkt er
aanzienlijk meer schroom te bestaan onder theologen en kerkleiders ten aanzien
van charismatische vernieuwing.
,,Inderdaad, in Nederland zijn de gevestigde
kerken veel terughoudender. Ze zouden er goed aan doen om nuchter onder ogen te
zien dat ze krimpen en nauwelijks nog betekenis hebben in de post-seculiere
samenleving. Terwijl traditionele kerken die wél openstaan voor charismatische
vernieuwing er wel degelijk in slagen om die samenleving te bereiken met het
Evangelie en levendige gemeenschappen te vormen, die maatschappelijke impact
hebben.’’
Migrantenkerken: Geloof geen privézaak
Een tweede teken van
hoop ziet u in de migrantenkerken. Wat is hun kracht?
,,Migranten komen vanuit het niet-westerse deel
van de wereld en hebben andere opvattingen over wat kerk-zijn inhoudt en wat
het betekent om christen te zijn. De verwaterde westerse kerken hebben geloof
gereduceerd tot een individualistische privézaak. Op zondag ga je naar de kerk
voor een stukje ‘zingeving’, als een soort extraatje in je leven.
Migrantenkerken daarentegen zijn vitale gemeenschappen, die nauw betrokken zijn
op het dagelijks leven van de migranten. Het Evangelie betekent een volledige
transformatie van je leven.’’
Het beeld bestaat dat
het doorgaans om kleine, onbeduidende migrantenkerken gaat…
,,Onderschat ze niet! Er zijn talloze kerken en
internationale netwerken van kerken die goed georganiseerd zijn en een grote
maatschappelijke impact hebben. Alleen onttrekt het zich nog goeddeels aan de
waarneming van de autochtone kerken. De Nederlandse kerken hebben vaak amper
benul van wat er gaande is binnen de migrantengemeenschappen in de grote
steden, waar honderden kerken zijn met duizenden actieve vrijwilligers. Zij
zetten zich pastoraal en diaconaal in, doen aan schuldhulpverlening, verlenen juridisch
bijstand, bieden slachtofferhulp rond vrouwenhandel, noem maar op.’’
Er wordt vaak gezegd:
het Afrikaanse christendom is ‘a mile wide, but an inch deep’: erg substantieel
is het niet. Herkent u dat?
,,Dat is zo’n gemakkelijk cliché. In grote delen
van Afrika worden christenen geconfronteerd met onderdrukking en islamitisch
geweld, christenen sterven er voor hun geloofsovertuiging. Volgens mij gaat dat
heel wat dieper dan een inch. Ik moet nog zien hoe diep het geloof van westerse
christenen zit als ze op die manier op de proef zouden worden gesteld.
Het punt is niet zozeer dat het geloof van
Afrikaanse christenen niet diep zou zitten, maar dat de kennis gebrekkig is.
Het is vaak pover gesteld met onderwijs, ook in de kerken. Dat maakt Afrikaanse
christenen vatbaar voor ‘wind van leer’. Zoals in Rwanda, waar de genocide
theologisch onderbouwd werd. Overigens gebeurde precies hetzelfde in Europa, in
het Duitse christendom van de jaren dertig en veertig. Voordat Europese
christenen zich oordelen aanmeten over niet-westerse christenen die geloof
vermengen met tribaal geweld, moeten ze hun eigen geschiedenis van de afgelopen
tweehonderd jaar onder ogen zien.’’
Vanuit de
migrantenkerken zou ‘mogelijk zelfs een soort hernieuwde kerstening’ van Europa
kunnen plaatsvinden, schrijft u. Hoe significant is de inbreng van
migrantenchristenen?
,,Er zijn overstelpend veel voorbeelden. Kijk
naar Groot-Brittannië, waar deze ontwikkeling veel zichtbaarder is door de
aanwezigheid van veel Afrikaanse migranten. Op een gemiddelde zondag in Londen
heeft meer dan de helft van de kerkgangers een zwarte huidskleur – Afrikaans of
Caribisch. De vier grootste megakerken in Engeland zijn Afrikaans. Vanuit
Afrika zijn megakerken gesticht in Brussel, Parijs, Amsterdam en tal van
Europese steden.
Dat dit alles onder de radar van de traditionele
Europese kerken blijft, zegt vooral veel over het beperkte blikveld van die
kerken. Veel kerken hebben al moeite om überhaupt buiten hun eigen landelijke
kerkverband te kijken. Ondertussen worden ze links en rechts ingehaald.’’
Migrantenkerken zijn
juist internationaal georiënteerd…
,,Precies. De kerkelijke verbanden zijn vaak
internationaal vertakt, met kerkplantingen in verscheidene Europese landen, die
zelf ook weer nieuwe kerken planten in andere steden en landen. De
migrantengemeenschappen zijn sterk transnationaal en de kerkverbanden zijn dat
ook: het zijn dynamische, transnationale netwerken. Daarmee sluiten ze veel
beter aan bij hoe de wereld van nu in elkaar steekt dan de traditionele
landelijke kerkverbanden van de Europese kerken. Die zijn institutioneel, star
en versnipperd en vaak bezig met de kerkelijke onderwerpen van eergisteren.’’
Ontvangende houding
U zegt: Europese
christenen moeten zich verdiepen in de islam, maar nog meer in niet-westers
christendom. Waarom?
,,Omdat liberale westerse christenen geregeld
dingen beweren over ‘wat christenen geloven’, maar wat ze zeggen is wat
westerse christenen geloven. De meeste christenen zijn helemaal niet westers.
De gemiddelde westerse christen mag dan liberaal zijn, geloof zien als een
privézaak, en niet meer geloven in krachten en tekenen van de Heilige Geest,
het merendeel van de christelijke kerk op aarde is niet-westers en denkt daar
volstrekt anders over! De gemiddelde christen is Afrikaan of Latino, is
bijbels-orthodox en charismatisch. Dat westerse christenen nog steeds namens
‘het christendom’ zeggen te spreken, getuigt van mateloze arrogantie. Of
kortzichtigheid.
Het zijn overigens niet alleen vrijzinnige
christenen die onvoldoende oog hebben voor niet-westers christendom. Ook meer
orthodoxe kerken realiseren zich niet dat ze zich serieus moeten verdiepen in
niet-westers christendom. Ze denken misschien: ‘Ah, die Afrikaanse christenen
zijn ook theologisch-behoudend en denken hetzelfde als wij. Ze moeten alleen
nog het een en ander leren van onze gereformeerde theologie.’ Maar wat nodig
is, is een ontvangende houding en de bereidheid werkelijk te leren van
niet-westerse christenen. Want zij hebben een eigen inbreng in de wereldwijde
kerk.’’
Previously published in: cvkoers, July 2011.
No comments:
Post a Comment